Blogi

Pohdintaa, tukea ja vinkkejä oppimisen tueksi. 

2.3.2024

Selvästä tappiosta yllätysvoittoon: Kaksi tosielämän case-esimerkkiä siitä, mitä oppimiselle voi tapahtua yhdessä päivässä

Let’s face it: Oppiminen koulussa on hidasta. Toki oppiminen vaatii aina aikaa, mutta kouluopiskelun vuoksi sinulle on voinut syntyä virheellinen kuva siitä, kuinka hidasta tai nopeaa oppiminen voi olla. Koulussa asioita veivataan koko porukan tahtiin, etkä saa juuri sinulle räätälöityä opastusta kovinkaan paljon. Joudut odottelemaan apua, ja aina apua odotellessasi oppimisellesi käy näin: Tuuli puhaltelee risupalloa halki tyhjän preeriamaiseman. Oppiminen pysähtyy.

Oikeasti oppiminen voi olla todella nopeaa, jos motivaatio on kova ja apu kohdillaan. Mietipä: Oppisitko soittamaan Für Elisen nokkahuilulla yhdessä päivässä, jos sinulle luvattaisiin siitä hyvästä miljoona euroa?

wp-content/uploads/2024/03/Artikkelikuva-16.png
2.3.2024

Oletko luovuttanut matematiikan YO-kokeen suhteen – kuulutko niihin, jotka kirjoittavat matikasta hylätyn?

Matematiikan ylioppilaskoe – ilman käsiä kiivettävä parin metrin pikkunyppylä vai tappava Mount Everest? Aika monelle matikan YO-koe on jäätävän kokoinen henkinen vuori stressiä ja epävarmuutta. Ei ole ihme, että osa kokelaista luovuttaa jo etukäteen. Jos kaikki matikan opiskelu lukiossa ja ehkä peruskoulussakin on mennyt penkin alle, vaatii aika kovan luokan itsensä psyykkausta laittaa kaikki likoon vielä kerran ja yrittää opiskella asiat uudelleen. Pelottavinta on, että vaikka kokeeseen lukisi ja näkisi vaivaa, pahimmillaan turpiin tulee silti – ja todistuksessa komeilee keväällä matikan kohdalla improbatur. (Jos koko todistusta tulee.)

Ehkä sinäkin olet jo valmiiksi päättänyt, että et tule selviämään matikan YO-kokeesta. Ehkä ajattelet, että olet tuomittu kirjoittamaan matematiikasta hylätyn?

Mutta arvaa mitä.

Vaikka olisit jo heittänyt hanskat tiskiin, oikeasti peli ei ole vielä menetetty.

wp-content/uploads/2024/03/Artikkelikuva-17.png
2.3.2024

Selvästä tappiosta yllätysvoittoon: Kaksi tosielämän case-esimerkkiä siitä, mitä oppimiselle voi tapahtua yhdessä päivässä

Let’s face it: Oppiminen koulussa on hidasta. Toki oppiminen vaatii aina aikaa, mutta kouluopiskelun vuoksi sinulle on voinut syntyä virheellinen kuva siitä, kuinka hidasta tai nopeaa oppiminen voi olla. Koulussa asioita veivataan koko porukan tahtiin, etkä saa juuri sinulle räätälöityä opastusta kovinkaan paljon. Joudut odottelemaan apua, ja aina apua odotellessasi oppimisellesi käy näin: Tuuli puhaltelee risupalloa halki tyhjän preeriamaiseman. Oppiminen pysähtyy.

Oikeasti oppiminen voi olla todella nopeaa, jos motivaatio on kova ja apu kohdillaan. Mietipä: Oppisitko soittamaan Für Elisen nokkahuilulla yhdessä päivässä, jos sinulle luvattaisiin siitä hyvästä miljoona euroa?

wp-content/uploads/2024/03/Artikkelikuva-16.png
2.3.2024

Oletko luovuttanut matematiikan YO-kokeen suhteen – kuulutko niihin, jotka kirjoittavat matikasta hylätyn?

Matematiikan ylioppilaskoe – ilman käsiä kiivettävä parin metrin pikkunyppylä vai tappava Mount Everest? Aika monelle matikan YO-koe on jäätävän kokoinen henkinen vuori stressiä ja epävarmuutta. Ei ole ihme, että osa kokelaista luovuttaa jo etukäteen. Jos kaikki matikan opiskelu lukiossa ja ehkä peruskoulussakin on mennyt penkin alle, vaatii aika kovan luokan itsensä psyykkausta laittaa kaikki likoon vielä kerran ja yrittää opiskella asiat uudelleen. Pelottavinta on, että vaikka kokeeseen lukisi ja näkisi vaivaa, pahimmillaan turpiin tulee silti – ja todistuksessa komeilee keväällä matikan kohdalla improbatur. (Jos koko todistusta tulee.)

Ehkä sinäkin olet jo valmiiksi päättänyt, että et tule selviämään matikan YO-kokeesta. Ehkä ajattelet, että olet tuomittu kirjoittamaan matematiikasta hylätyn?

Mutta arvaa mitä.

Vaikka olisit jo heittänyt hanskat tiskiin, oikeasti peli ei ole vielä menetetty.

Friitalantie 13 A   I   28400 ULVILA
puh. 050 338 7601   I   merja.kyllonen@opitti.fi
Y-tunnus 3014348-3