Vanhemmalle: Matikkapuhetta joulutohinan keskellä

8.12.2023

Meidän kotona on jo ensimmäiset piparit leivottu lasten kanssa, ja voi kuinka ihana tuoksu tulikaan, kun ensimmäinen pellillinen pipareita otettiin ulos uunista. Hetkinen, pellillinen, mitä se tarkoittaa? Kuinka monta piparia mahtuu yhteen pellilliseen? Mitä on arkinen matikkapuhe?

No, lasketaan yhdessä lasten kanssa. Meillä pipareita tehtiin ensimmäisiin pellillisiin jos jonkin muotoisilla ja kokoisilla muoteilla, joten pellillinen ei välttämättä aina tarkoittanutkaan samaa määrää pipareita. Mietittiin yhdessä, että miten pipareiden määrä yhdellä pellillä eroaa, jos piparit ovat kooltaan isoja tai jos ne ovatkin pieniä. Yksi pellillinen tehtiin vain samanlaista muottia käyttäen, jolloin saatiin viisi siistiä riviä pipareita niin, että jokaisessa rivissä oli kuusi piparia. Kuinka monta piparia nyt on siis yhteensä? Kolmasluokkalainen kertoi vastauksen nopeasti ja tunsi selvästi ylpeyttä siitä, että säästyi taitonsa ansioista laskemasta jokaista piparia erikseen. 

Lukumääräisyyden taju tarkoittaa kykyä erottaa lukumääriä toisistaan.

Tutkimusten mukaan juuri lukumääräisyyden taju on matematiikan oppimisen perusta ja sillä on vahva yhteys peruskoulun alussa myöhempiin matemaattisiin taitoihin. Pienten lasten spontaanissa huomion kiinnittämisessä lukumääriin on eroja, mikä osaltaan selittää varhaisten matemaattisten taitojen kehityserot. Aikuiset voivat kuitenkin melko helposti ruokkia lapsen kiinnostusta lukumääriin ja sitä kautta tukea oman jälkikasvunsa matemaattisten taitojen kehitystä. 

Matemaattisen sanaston käyttöä arkisessa puheessa kutsutaan matikkapuheeksi.

Perheiden arki sisältää valtavasti tilanteita, joissa pienenkin lapsen kanssa voi yhdessä havainnoida lukumääriä ja keskustella niistä. Isompien lasten kanssa voidaan yhdessä miettiä myös arkeen liittyviä laskutoimituksia. Lähestyvä joulu ja siihen liittyvät valmistelut ovat oivallista aikaa matikkapuheelle. Pipareiden lisäksi matikkapuheelle tarjoutuu tilanteita jouluna vaikka kuinka paljon.

“Kuinka monta luukkua joulukalenterista on jo avattu? Kuinka monta luukkua on vielä avaamatta?”

“Kuinka monta joulukuusen koristetta meillä on? Viisi hopeista palloa, kolme poroa… Ja jos kaikki perheen kolme lasta haluavat laittaa tasapuolisesti juuri saman määrän koristeita, kuinka monta koristetta jokainen saa laittaa?”

“Kun joulutorttujen tekoon tarvittava suorakaiteen muotoinen voitakinalevy laitetaan ensin puoliksi ja siten syntyneet neliöt jaetaan vielä neljään osaan, kuinka monta minijoulutorttua saadaan leivottua a) yhdestä levystä b) koko paketista?”

Matikkapuheen täytteistä joulun odotusta kaikille! 


Riikka Kuusiniemi, Opitti

Blogin kirjoittaja on Opitin oma ope Riikka Kuusiniemi. Riikka opettaa meillä alakoulun matematiikkaa ja yläkoulun kemiaa.

”Omien lasteni myötä minua on alkanut kiinnostaa yhä enemmän se, miten matemaattinen ajattelu kehittyy jo hyvinkin varhaisessa iässä. Ajattelun kehitystä tukevassa ympäristössä lasta tuetaan tekemään havaintoja, ihmettelemään ja ratkaisemaan ongelmia.”


Friitalantie 13 A   I   28400 ULVILA
puh. 050 338 7601   I   merja.kyllonen@opitti.fi
Y-tunnus 3014348-3